ememai-logo-horzi
دکتر بهروز امامی

در زمینه بیماری های دستگاه تنفسی و ریوی از جمله آسم، سرطان ریه، مشکلات تنفسی، آمبولی ریه، پنومونی و سایر بیماری هایی که مرتبط با بیماری های تنفسی هستند.

راههای درمانی سردردهای سینوسی از زبان دکتر بهروز امامی مهر

درمان سردردهای سینوسی

اهداف درمان برای سردردهای سینوسی ، دوجانبه می‌باشند. اولین قدم، کاهش التهاب سینوس‌ها و کمک به تخلیه‌ی آن‌هاست. زمانی که تخلیه انجام شده و فشار کاهش می‌یابد، درد باید تسکین یابد.

جنبه‌ی دیگر درمان، احساس راحتی بیمار به هنگام درمان مشکلات اوست. ممکن است پزشک موارد زیر را توصیه کند:

آنتی‌بیوتیک

درصورتی‌که پزشک به وجود عفونت‌های باکتریایی مشکوک باشد، برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. برای درمان سینوزیت شدید، ممکن است بیمار بین 10 تا 14 روز آنتی‌بیوتیک مصرف کند. درمان سینوزیت مزمن زمان بیشتری لازم داشته و معمولاً بین 3 تا 4 هفته طول می‌کشد.

کورتیکواستروئیدهای بینی

این اسپری‌های تجویز شده توسط پزشک، التهاب بینی را کاهش داده و از عطسه‌های مکرر، خارش و آبریزش جلوگیری می‌کنند. این اسپری‌ها برای از بین بردن علائم عارضه، کارایی بسیار بالایی دارند بااین‌حال ممکن است از زمان شروع مصرف آن‌ها تا زمانی که بیمار آثار مثبت دارو را مشاهده می‌کند، بین چندین روز تا یک هفته زمان لازم باشد.

• بکلومتازون (Beconase)
  • فلوتیکازون (Flonase)
  • مومتازون (nasonex)
  • تریامسینولون (Nasacort)
درمان سردردهای سینوسی

آنتی هیستامین‌ها

آنتی هیستامین‌ها به هر دو شکل خوراکی و اسپری بینی وجود داشته و انواع بدون نسخه و همچنین تجویزی آن‌ها موجود است که می‌توان از آن‌ها برای درمان آلرژی استفاده کرد. آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه، اثر کوتاه‌مدت‌تری داشته و علائم متوسط تا خفیف را تسکین می‌دهند. تمامی این داروها، از ترشح هیستامین در بدن جلوگیری می‌کنند.

آنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه شامل دیفن هیدرامین (Benadryl)، کلرفنیرامین (chlor-trimeton) و کلماستین (tavist) می‌باشند. این آنتی هیستامین‌ها قدیمی بوده و خواب آور می‌باشند. فکسوفنادرین (allerga)، ستینزین (Zyrtec) و لوراتادین (Claritin) ازجمله آنتی‌هیستامین‌های جدید بوده که مانند قبل خواب آلودگی ایجاد نمی‌کنند.

داروهای دکونژستان (ضد احتقان)

بسیاری از انواع دکونژستان‌های بدون نسخه، به شکل قرص و اسپری بینی موجودند. این داروها معمولاً همراه با آنتی‌هیستامین‌ها مصرف می‌شوند.

دکونژستان های خوراکی و اسپری شامل سودافد، آستیفد، آفرین و نئوسینفرین می‌باشند. برخی از دکونژستان‌ها ممکن است حاوی سودوافدرین باشند که فشار خون را افزایش می‌دهد.

افراد مبتلا به فشار خون و یا پروستات بزرگ شده نباید از داروهای حاوی سودوافدرین استفاده کنند. از استفاده‌ی اسپری‌های دکونژستان به مدت بیش از 3 روز متوالی خودداری کنید مگر اینکه این کار توسط پزشک تجویز شده باشد.

این کار می‌تواند باعث گرفتگی بیشتر شود. درصورتی‌که به آمفیزم و یا برونشیت مزمن مبتلا هستید، از این داروها استفاده نکنید.

عمل جراحی

برای سردردهای سینوسی مزمن که پاسخ مناسبی نسبت به داروها نشان نمی‌دهد، پزشک ممکن است انجام عمل جراحی آندوسکوپی سینوس را توصیه کند.

این عمل با هدف برداشتن پلیپ‌ها و خارهای استخوانی انجام می‌شود. برخی از پزشکان نیز توصیه می‌کنند که عمل گشاد کردن ورودی سینوس انجام شود. یک روش جدید با نام رینوپلاستی بالنی نیز وجود دارد که در طی آن، یک بالن را وارد حفره‌ی سینوس کرده و سپس آن را باد می‌کنند.

پیشگیری از سینوزیت

اشتراگ گذاری